DSM heeft zijn omzet en winst vorig kwartaal zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Het speciaalchemiebedrijf houdt last van negatieve wisselkoersen en moeilijke marktomstandigheden, maar handhaaft de verwachting dat de resultaten de komende tijd zullen verbeteren.
DSM meldde dinsdag een omzet van 2,29 miljard euro over het tweede kwartaal. Dat was 5 procent minder dan een jaar eerder.
Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met 15 procent omlaag tot 293 miljoen euro. Dit resultaat werd met 29 miljoen euro gedrukt door wisselkoerseffecten, terwijl de vorige maand gemelde brand in Zwitserland 16 miljoen euro kostte. De nettowinst zakte met 30 procent naar 78 miljoen euro.
Lagere prijzen, dure euro
DSM maakt onder meer voedingsingrediënten als vitamines en enzymen. Hiervan wist het bedrijf er wel meer te verkopen, maar lagere prijzen en de dure euro zorgden toch voor mindere resultaten dan vorig jaar. De omzet van dit onderdeel, Nutrition, zakte met 3 procent, terwijl de operationele winst met 11 procent omlaag ging.
Volgens topman Feike Sijbesma toonde vooral de markt voor diervoeding vorig kwartaal wel tekenen van verbetering. Andere markten houden last van de slechte economie, waardoor consumenten voorzichtig zijn in hun uitgaven.
Duurdere grondstoffen
Bij de plasticdivisie (Performance Materials) verbeterde het resultaat wel met 10 procent, dankzij aantrekkende verkopen.
De productie van het voor DSM belangrijke caprolactam, dat wordt gebruikt in onder meer plastic, tapijten en auto's, stond echter onder druk doordat Europese fabrieken werden stilgelegd voor onderhoud. Daarbij namen de marges op het product af, door lagere verkoopprijzen en duurdere grondstoffen.
Negatief effect wisselkoersen
De economische omstandigheden blijven voorlopig moeilijk, voorspelde DSM. Het bedrijf verwacht de onderliggende prestaties en de financiële resultaten echter te kunnen verbeteren, zodat het aan de "huidige marktverwachtingen'' kan voldoen.
DSM gaat er daarbij onveranderd vanuit dat wisselkoersen dit jaar in totaal een negatief effect van circa 70 miljoen euro zullen hebben.
'DSM verbetert marge bij Nutrition'
Analisten van Rabobank concluderen dinsdag dat de resultaten van DSM aan de verwachtingen voldoen. Rabo wees de verbeterde winstmarge bij Nutrition aan als het belangrijkste positieve punt.
De marge klom naar 20,7 procent en valt daarmee weer binnen de bandbreedte van 20 tot 23 procent waarop wordt gemikt. In de twee voorgaande kwartalen was de marge lager dan 20 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl